Într-o epocă în care digitalizarea și modernitatea par să conducă direcția în care se îndreaptă societatea, un conflict aparent între vechi și nou se desfășoară pe scena românească a transporturilor. Recent, Coaliția pentru Economie Digitală a tras un semnal de alarmă cu privire la viitorul serviciilor de ridesharing în România, în special al celor oferite de gigantii Uber și Bolt. Se pare că modificările propuse de Guvernul României la Ordonanța de Urgență 49/2019, ar putea să marcheze sfârșitul acestui tip de serviciu în țară.
Negocieri tensionate și viitor incert pentru transportul alternativ
Discuțiile dintre Guvern și Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) par să fie pe cale să redefinească peisajul transportului public din țară. Propunerile de modificare ale OUG 49, care vizează egalizarea condițiilor de operare între șoferii de taxi tradiționali și cei ai platformelor de ridesharing precum Uber și Bolt, ar putea avea consecințe semnificative. Dacă până acum, aceste platforme au oferit o alternativă modernă și flexibilă la taxiurile tradiționale, noile reglementări ar putea restrânge semnificativ această libertate de alegere.
Reacția Coaliției pentru Economia Digitală
Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economia Digitală, și-a exprimat profunda îngrijorare față de aceste propuneri legislative. Codreanu susține că aceste modificări nu doar că ar putea determina dispariția platformelor de ridesharing din România, dar ar reprezenta și un pas înapoi de la principiile modernității și transparenței. Alegerea între un sistem flexibil, modern și unul care favorizează monopolurile și interesele de grup pare să fie, în viziunea sa, o decizie clară pentru majoritatea românilor.
Argumentele C.O.T.A.R. în favoarea reglementării
De cealaltă parte, C.O.T.A.R. aduce în discuție necesitatea unui teren de joc egal pentru toți actorii din domeniul transportului de persoane. Printre modificările propuse se numără uniformizarea taxelor și impozitelor, condiții identice de licențiere, utilizarea aceluiași tip de aparatură pentru taxare și eliminarea tarifului dinamic. Aceste măsuri, potrivit C.O.T.A.R., au ca scop asigurarea unei concurențe corecte, precum și protecția clienților și a mediului.
Clientul alege
În inima acestei dezbateri se află peste 3 milioane de români care au ales să utilizeze serviciile de ridesharing. Acest număr impresionant de utilizatori demonstrează clar popularitatea și acceptarea largă a acestui model de transport alternativ. Codreanu subliniază că alegerea ar trebui să aparțină în final cetățenilor, care ar trebui să decidă ce tip de serviciu de transport doresc să folosească, subliniind viabilitatea sistemului actual de ridesharing.
În timp ce discuțiile continuă și partile implicate își prezintă argumentele, viitorul serviciilor de ridesharing în România rămâne incert. Pe de o parte, propunerile de modificare ale OUG 49 par să urmărească stabilirea unui cadru de operare echitabil pentru toți operatorii de transport. Pe de altă parte, există temeri reale că aceste schimbări ar putea restrânge semnificativ opțiunile de transport modern și accesibil pentru cetățenii români. Rămâne de văzut cum va echilibra Guvernul aceste interese divergente și ce viitor va alege pentru transportul de persoane în România.