Investigații interne la o companie publică
O investigație efectuată la o companie de stat a scos la iveală o schemă prin care angajații aproape de pensionare au beneficiat de indemnizații de concediere nejustificate, finanțate din fonduri publice. Un caz recent îngrijorează prin modul ingenios în care a fost realizat: un lider sindical a fost concediat cu o zi înainte de a se pensiona, pentru a putea primi despăgubiri substanțiale – scutite de impozite.
Conform procesului-verbal al Comitetului Tragsa din Castilla y León, analizat de surse de încredere, cazul se referă la un membru influent al organizației sindicale interne, care atingea deja limita de vârstă pentru pensionare. Tragsa, una dintre cele mai mari companii publice din Spania, se specializează în servicii de mediu, infrastructură și proiecte publice. Compania, finanțată din bani de stat, trebuie să respecte reguli stricte privind utilizarea fondurilor publice.
Demiterea la o zi înainte de pensionare
În loc să iasă la pensie, sindicalistul a fost formal „concediat” cu o zi înainte, ca urmare a unei modificări forțate a condițiilor sale de muncă. Articolul 40 din Statutul lucrătorilor a fost abuzat pentru a justifica această concesionare, permițând mutarea geografică a angajaților și generând o reacție de refuz, care să creeze un pretext pentru concediere.
Această “concediere” a permis angajatului să recepționeze o compensație de echivalentul a 12 luni de salariu, banii provenind din bugetul companiei publice, plus o scutire de impozit aplicabilă asupra acestor despăgubiri, tot din bani publici.
„A fost o acțiune evidentă de simulare”, declară sindicaliștii din echipa regională. „Un angajat protejat sindical, de 65 de ani, nu poate fi mutat abuziv fără a se încerca relocarea și altor colegi din aceeași categorie. Singura explicație rămâne dorința de recompensare a loialității sale.”
Despăgubiri și vehicul de serviciu
Schema nu s-a limitat doar la despăgubiri. Fostul angajat a beneficiat de vehiculul de serviciu la un preț semnificativ subevaluat în raport cu valoarea reală. Potrivit documentației interne, acest caz se dovedește fără precedent: în mod obișnuit, toată aparatura și vehiculele Tragsa sunt vândute în baza unor licitații publice. În acest caz, mașina era relativ nouă, iar prețul stabilit a fost contestat de Parchetul General pentru că era sub valoarea estimată oficială.
Comitetul regional al Tragsa a solicitat deschiderea unei anchete interne, subliniind că astfel de practici subminează grav reputația companiei publice. „Este esențial să clarificăm rapid toate aspectele, înainte ca presa să intervină și să afecteze imaginea instituției.”
Probleme mai extinse: ‘pilele’ în posturi publice
Cazul face parte dintr-un tablou mai larg de nereguli referitoare la angajările și beneficiile oferite de Tragsa. Compania deține un contract în valoare de 2,4 milioane de euro pentru plasarea de așa-numiți „enchufados” – persoane recrutate pe baza unor relații. Aceste fenomene amintesc de conceptele de „pile” întâlnite și în România.
Printre cazurile controversate se numără angajarea unei foste partenere a ministrului transporturilor José Luis Ábalos, care a obținut un post la Tragsa după ce anterior a fost concediată de la o altă companie de stat, Ineco. Această situație coincide cu implicarea lui Ábalos într-o investigație de amploare privitoare la corupție, cunoscută sub denumirea „Cazul Koldo”.
Președintele Tragsa, Jesús Casas, a fost deja audiat de Comisia de anchetă a Senatului spaniol, în legătură cu anomaliile apărute în cadrul companiei, aducând astfel în atenția autorităților preocupările privind integritatea și transparența instituției.