Într-o mișcare anticipată de mulți, dar cu toate acestea semnificativă pentru infrastructura națională, drumul expres Arad-Oradea a primit aprobarea finală. Într-o sesiune recentă a Consiliului Interministerial pentru avizarea lucrărilor publice, studiul de fezabilitate pentru această inițiativă majoră a fost privit cu ochi favorabili.
Acest pas esențial înseamnă că procedura de avizare, o etapă crucială în procesul de realizare a unui astfel de proiect, a fost încheiată cu succes. Următorul pe listă este promovarea hotărârii de Guvern care va aproba parametrii tehnico-economici ai proiectului. După spusele lui Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, această hotărâre ar putea fi aprobată în luna noiembrie, oferind astfel un avânt semnificativ.
Totuși, deși avem aprobarea, mai sunt câteva obstacole administrative de trecut înainte de a vedea excavatoarele și buldozerele la lucru. Acestea includ adoptarea unei alte hotărâri de Guvern pentru exproprierea terenurilor afectate, emiterea deciziei de expropriere, predarea proiectului tehnic și, de asemenea, finalizarea auditului de siguranță rutieră. În plus, selecția constructorilor prin licitație și încheierea contractelor pentru cele trei segmente distincte ale drumului ar trebui să fie încheiate până la primăvară.
Având în vedere complexitatea proiectului și multitudinea de părți interesate, e posibil să existe potențiale întârzieri, în special dacă procedurile de licitație sunt contestate. Dar, după cum subliniază Bolojan, proiectul este fructul colaborării dintre autoritățile locale din Arad și Bihor, CNAIR și Ministerul Transporturilor, ceea ce îi oferă un suport robust.
Un alt aspect notabil este acordul de mediu pentru drumul expres, care a fost semnat recent în prezența ministrului Mediului, Mircea Fechet. Proiectul în sine este impresionant nu doar în dimensiunea sa, dar și în complexitate. Cu o lungime totală de 119 kilometri și compus din două benzi pe sens, drumul va avea și 75 de pasaje supraterane, poduri care vor traversa cursuri de apă și intersecții cu alte drumuri.
Fechet a accentuat faptul că Drumul expres Oradea-Arad reprezintă cea mai grandioasă inițiativă de infrastructură rutieră pe care autoritățile locale au preluat-o de la Ministerul Transporturilor. Acesta face parte din proiectul Via Carpatia, în compania autostrăzii Calafat-Lugoj.
Lucrările sunt divizate în trei segmente majore, Oradea-Salonta, Salonta-Chișineu-Criș și Chișineu-Criș-Arad. În total, proiectul are un buget estimat la 10,7 miliarde lei.
Dar dincolo de cifre și etape, se află și preocuparea pentru mediu. Drumul va traversa râurile Crișul Alb și Crișul Negru și, în zona Chișineu-Criș, s-au făcut modificări ale traseului pentru a minimiza impactul asupra habitatelor naturale protejate.
În concluzie, drumul expres Arad-Oradea reprezintă nu doar un avans major în infrastructura țării, ci și un exemplu despre cum dezvoltarea urbană și preocuparea pentru mediu pot merge mână în mână. Cu siguranță, românii așteaptă cu nerăbdare finalizarea acestui proiect monumental.