În timp ce filmul ”Star Wars: Starfighter” se filmează în Marea Britanie, studiourile din Ungaria sunt pline, iar post-producţia merge intens în Australia, industria globală de film îşi continuă activitatea aproape nestingherită, în pofida ameninţării reînnoite a preşedintelui american Donald Trump de a impune taxe vamale de 100% pentru filmele produse în afara Statelor Unite, relatează Reuters, potrivit news.ro
Trump a relansat ideea din luna mai, argumentând că doreşte ”să salveze locurile de muncă americane” pierdute în favoarea huburilor de producţie internaţionale. Deşi anunţul iniţial a provocat atunci panică la Hollywood şi a blocat temporar finanţarea unor proiecte, reacţia actuală este mult mai calmă.
”În afară de un moment de rumoare, lumea filmului nu mai ia ameninţarea atât de în serios ca prima dată”, a declarat avocatul londonez Lee Stone, partener la firma Lee & Thompson, care a lucrat la serialul premiat cu Emmy ”Adolescence”.
Datele publicate de compania de analiză ProdPro arată că, deşi cheltuielile totale ale industriei au scăzut cu 15% faţă de anul trecut, nu există indicii că studiourile americane ar muta producţiile înapoi în SUA din cauza temerilor legate de posibile tarife.
În ultimele 12 luni, în SUA s-au cheltuit 16,6 miliarde de dolari pentru producţii cinematografice, în timp ce proiectele realizate în afara ţării au atras 24,3 miliarde de dolari.
Regatul Unit a devenit principalul beneficiar al acestei tendinţe, atrăgând 8,7 miliarde de dolari în producţii de film şi seriale, urmat de Canada, cu 6,4 miliarde. Alte destinaţii populare includ Australia, Irlanda, Ungaria şi Spania, care împreună reprezintă aproape un sfert din producţiile globale.
Pandemia de COVID-19 şi grevele din Hollywood au accelerat relocarea producţiilor către ţări cu stimulente fiscale şi costuri mai mici. Cehia şi Marea Britanie oferă reduceri de taxe între 25% şi 25,5%, iar Ungaria are studiouri care funcţionează la capacitate maximă, potrivit oficialului guvernamental Csaba Kael.
Specialiştii afirmă că filmările distribuite pe mai multe fusuri orare permit realizarea proiectelor mai rapid şi la costuri reduse.
”Unele filme sunt lucrate 24 de ore din 24, pentru că post-producţia are loc simultan în Australia, Noua Zeelandă şi Londra”, a explicat expertul australian Mike Seymour.
Între timp, sindicatele şi uniunile din industria americană, sprijinite de actorul Jon Voight, cer administraţiei Trump introducerea unui credit fiscal naţional pentru a face producţia internă mai competitivă, în locul tarifelor. Un proiect de lege numit CREATE Act, aflat deja în Congres, ar extinde deducerile fiscale pentru producţiile din SUA şi ar creşte plafonul de costuri deductibile.
Totuşi, unii experţi avertizează că, dacă ideea tarifelor de 100% ar fi pusă în aplicare, efectele asupra economiei globale a filmului ar fi severe.
”Dacă aceste taxe ar deveni realitate, ar fi devastator pentru multe centre de producţie din lume”, a spus un artist vizual care a dorit să rămână anonim.