Acasă Actualitate Lipsa cadrelor didactice în domeniul artelor, sportului, matematicii și științelor în România...

Lipsa cadrelor didactice în domeniul artelor, sportului, matematicii și științelor în România – Concluziile raportului OCDE

0

Criza profesorilor calificați în România

Sistemul educațional românesc se confruntă cu o penurie de profesori calificați în diverse domenii, la toate nivelurile de învățământ, conform raportului „Education at Glance 2024” publicat de OCDE. De asemenea, investițiile statului român în educație sunt semnificativ mai mici comparativ cu media țărilor organisationale. Lipsa cadrelor didactice specializate, în special în discipline precum arte, sport, matematică și științe ale naturii, este accentuată de salarii care sunt inferioare celor din alte state OCDE.

Salariile cadrelor didactice

În 2023, salariul mediu anual brut pentru profesorii din învățământul gimnazial din România era de 45.602 dolari, sub media de 56.462 dolari înregistrată în țările OCDE. De asemenea, cadrele didactice din România predau semnificativ mai multe ore pe an în comparație cu colegii lor din OCDE, având în sarcină predarea a 513 ore anual, față de o medie de 706 ore în celelalte țări membre.

Raportul elevi-profesor

Între 2013 și 2022, a crescut vârsta medie a profesorilor în statele OCDE; la nivelul învățământului gimnazial, 36% dintre cadrele didactice au vârste de peste 50 de ani, comparativ cu 35% în urmă cu un deceniu. În România, proporția cadrelor didactice cu vârste de 50 de ani sau mai mult este de 26%, o creștere nesemnificativă față de 25% în 2013. Conform raportului, în România există 18 elevi pentru fiecare profesor în învățământul primar, 11 în gimnaziu și 13 în liceu, în timp ce în țările OCDE, media este de 14 elevi per profesor în învățământul primar, 13 în gimnaziu și 13 în liceu.

Creșterea numărului de elevi în instituții private

Raportul 2024 arată o creștere a numărului elevilor din învățământul primar care aleg instituții private, ajungând la 7%, comparativ cu 3% în 2015. Această tendință poate indica o nemulțumire față de calitatea educației în instituțiile de stat.

Cheltuieli reduse pentru educație

Cheltuielile pentru educație reprezintă o problemă semnificativă în România. În timp ce media cheltuielilor în țările OCDE este de 4,9% din PIB, România alocă doar 2,5%. Aceasta se reflectă în cheltuielile anuale per elev, unde România cheltuie în medie 6.279 de dolari, față de 14.209 dolari în țările OCDE. În România, cheltuielile per elev variază de la 3.346 dolari în învățământul primar, 6.885 dolari în gimnaziu și 10.137 dolari în liceu.

Impactul educației părinților asupra elevilor

Nivelul educațional a crescut semnificativ în majoritatea țărilor din OCDE. Un aspect notabil evidențiat de raport este corelația puternică dintre educația părinților și succesul educațional al copiilor. În România, 90% dintre tinerii cu vârste între 25 și 64 de ani care au părinți cu studii superioare au obținut și ei o diplomă universitara. Aceste procente scad la 29% pentru cei cu părinți care au terminat doar liceul, comparativ cu mediile de 72% și 39% din alte state OCDE.

preluare Europa Libera – via Rador Radio România

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.