Haosul a luat sfârșit, după ce călătorii au fost afectați în urma suspendării a zeci de garnituri de tren. Circulația trenurilor operate de CFR Călători a fost reluată, după ce Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA și operatorul național de transport feroviar de călători au ajuns la un acord privind stingerea datoriilor restante, în valoare de aproape 80 de milioane de lei.
Potrivit unui comunicat transmis de CFR SA, în urma dialogului instituțional dintre conducerile celor două companii, părțile au convenit asupra unui angajament comun care prevede efectuarea plăților către CFR SA și compensarea creanțelor reciproce, în conformitate cu legislația în vigoare.
Comunicatul companiei
„Ca urmare a acestor discuții constructive și a disponibilității manifestate de ambele conduceri, măsura suspendării temporare a circulației trenurilor operate de CFR Călători a fost suspendată, traficul feroviar urmând să se desfășoare conform programului obișnuit de circulație”, se arată în comunicatul companiei.
CFR SA a mai precizat că va monitoriza îndeaproape respectarea graficului de plată și va aplica, dacă va fi necesar, măsuri corective pentru evitarea unor situații similare în viitor.
CFR Infrastructură transmite, marţi, că datoriile acumulate de CFR Călători au dus la imposibilitatea achitării integrale a chenzinei, dar şi la neplata drepturilor salariale prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă. În plus, s-au acumulat datorii către furnizori şi nu se pot plăti taxele către stat.
Ce anunța marți CFR Infrastructură
CFR Infrastructură a transmis, marţi, noi precizări referitoare la impactul economic pe care neîncasarea sumelor aferente Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (T.U.I.) îl are asupra activităţii companiei.
”Neîncasarea la termen a obligaţiilor financiare din partea CFR Călători a condus la acumularea unor creanţe restante în valoare de 100.203.237,65 lei, ceea ce a afectat în mod direct fluxul de lichidităţi necesar derulării activităţilor curente ale companiei. În acest context, CFR SA se confruntă cu o situaţie financiară dificilă”, a transmis, marţi, CFR Infrastructură, într-un comunicat de presă.
Potrivit companiei, s-a ajuns la imposibilitatea achitării integrale a chenzinei, aceasta fiind plătită doar în proporţie de aproximativ 50%, dar şi la neplata drepturilor salariale prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă, respectiv tichetele de masă şi orele suplimentare, pentru o perioadă de peste 4 luni.
În plus, se înregistrează ”întârzieri semnificative la plata furnizorilor de materiale, lucrări, servicii şi energie” şi dificultăţi în achitarea taxelor şi impozitelor datorate bugetului de stat.
”În prezent, datoriile totale ale Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR” SA se ridică la peste 200 milioane lei, sumă generată în mare parte de neîncasarea creanţelor datorate de operatorii de transport feroviar de călători. CFR SA subliniază că aceste efecte nu afectează activitatea de siguranţă feroviară, însă constrâng semnificativ capacitatea companiei de a-şi onora obligaţiile financiare curente şi de a menţine în parametri optimi activitatea operaţională”, a mai transmis compania.
Compania Naţională de Căi Ferate ”CFR” SA îşi exprimă în continuare disponibilitatea de dialog cu toţi operatorii feroviari şi cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în vederea identificării unor soluţii urgente pentru reluarea integrală a circulaţiei trenurilor şi restabilirea echilibrului financiar.
Ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban, a cerut, marţi, directorilor CFR Călători şi CFR Infrastructură să rezolve prin dialog situaţia care a dus la suspendarea mai multor trenuri, în caz contrar ameninţând că va lua măsuri împotriva ambilor.
Ministrul transmite că rolul celor doi este ”să ofere servicii publice de calitate, nu să se folosească de funcţiile pentru răfuieli personale”.
Compania Naţională de Căi Ferate ”CFR” SA a anunţat că, începând de marţi, ora 00:01, se suspendă temporar circulaţia unui număr de trenuri operate de Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători ”CFR Călători” SA, ca urmare a neachitării la termen a sumelor restante aferente Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (T.U.I.), care depăşesc 100 de milioane de lei.