Regizorul elveţian de teatru Milo Rau a acuzat luni un important festival din Serbia de cenzură după ce piesa sa „The Pelicot Trial” a fost scoasă din program, alimentând îngrijorări cu privire la viitorul unei manifestări culturale considerate multă vreme un simbol al libertăţii artistice, informează AFP.
Festivalul Internaţional de Teatru de la Belgrad (BITEF), programat la sfârşitul lunii noiembrie, dar fără o dată stabilită deocamdată, se confruntă cu scoateri din program, atribuite de artişti presiunilor politice, pe fondul reducerii finanţărilor şi al schimbărilor din conducerea artistică.
Cel mai recent exemplu este cel al piesei lui Milo Rau, inspirată de celebrul proces din Franţa privind violarea lui Gisele Pelicot, aflată în stare de inconştienţă şi drogată, de către zeci de bărbaţi invitaţi de propriul soţ.
Decizia a dus la demisia a doi membri importanţi din conducerea artistică a festivalului.
Directorul festivalului, Milos Lolic, şi dramaturgul Borisav Matic au declarat pentru postul local N1 că sunt convinşi că scoaterea din program a piesei este legată de criticile exprimate anul trecut de Milo Rau cu privire la un proiect de exploatare a zăcămintelor de litiu din Serbia, susţinut de stat şi care a declanşat proteste în întreaga ţară.
„Este, fără îndoială, cel mai prejudiciabil gest împotriva libertăţii artistice cu care m-am confruntat în două decenii de activitate în calitate de artist şi curator”, a afirmat Milo Rau într-un comunicat transmis AFP.
„Unul dintre cele mai importante festivaluri din Europa este în curs de destrămare sub ochii voştri, din motive de neînţeles”, a adăugat el.
Mediile artistice au semnalat presiuni crescânde din partea guvernului încă de la izbucnirea mişcării de protest declanşate în noiembrie 2024 de prăbuşirea acoperişului gării din Novi Sad, o tragedie atribuită de protestatari corupţiei endemice care afectează ţara.






