Acasă Economie „Umbrele” expansiunii Trendyol în România: după acuzații grave în Turcia, ia la...

„Umbrele” expansiunii Trendyol în România: după acuzații grave în Turcia, ia la țintă comercianții locali!

0



Platforma turcească de comerț online Trendyol, deținută în proporție de peste 85% de chinezii de la Alibaba, a fost în centrul unor controverse majore legate de concurență neloială și condițiile de muncă improprii ale propriilor angajați. La doar un an după acel verdict, Trendyol decidea să intre pe piața din România, anunțând recent un parteneriat strategic cu Carrefour, ca parte din planul său de expansiune și integrare a comercianților locali.

Trendyol, anchetată și sancționată pentru practici împotriva comercianților înrolați în platformă

Potrivit publicației Chambers, Autoritatea Turcă de Concurență (TCA) a investigat Trendyol pentru presupuse practici de self-preferencing, adică de favorizarea produselor proprii și a brandurilor afiliate în rezultatele de căutare și promovare de pe plaforma online, în detrimentul comercianților independenți care voiau să vândă prin intermediul Trendyol. Pentru un comerciant mic listat pe platforma turcească, asta înseamnă că juca într-un meci în care arbitrul și adversarul comercial erau aceeași entitate: platforma care promite acces la piață concurează, în același timp, incorect cu propriii săi parteneri.

Autoritatea a decis în 2023 că aceste practici afectează concurența și a impus platformei un set de măsuri corective pentru a asigura tratament egal tuturor vânzătorilor plus o amendă de 61 milioane lire turcești. Cazul este considerat comparabil cu cele analizate la nivel european în baza Actului provind Piețele Digitale (Digital Markets Act – DMA), care interzice platformelor dominante să își favorizeze propriile produse sau servicii.

“Modelul Temu” de condiții de muncă? Protestele angajaților Trendyol și apeluri la boicot

Comcomitent cu ancheta privind concurența, publicația Duvar English relata despre proteste fără precedent ale angajaților Trendyol, care au reclamat presiune ridicată la locul de muncă și concedieri survenite după încercări de organizare sindicală. Situația a generat apeluri publice la boicot Trendyol din partea unor grupuri civice, readucând în atenție condițiile de muncă din sectorul turc al comerțului electronic. La acea dată, compania a transmis că ia în serios aceste preocupări și că urmărește îmbunătățirea dialogului cu angajații.

Acuzele aduse la adresa Trendyol aduc însă aminte de cele cu care alți doi giganți de e-commerce asiatici, Temu și Shein, s-au confruntat în ultimii ani. În cazul PDD Holding, compania care deține Temu, aceasta a fost acuzată că a dus sistemul de lucru „996” (9:00-21:00, 6 zile/săptămână, adică 72 ore/săptămână sau aproximativ 288 ore/lună), la extrem, iar lucrătorii, mai ales erau obligați să lucreze până la 380 de ore pe lună, adică peste 12 ore pe zi, cu mult peste maximul prevăzut de legea chineză.

România, noul teren de test pentru giganții comerțului asiatic?

Intrarea Trendyol pe piața românească, alături de Temu și Shein, în contextul acuzațiilor din Turcia și al controalelor tot mai stricte la nivel european, ridică întrebări firești despre cum vor fi protejați comercianții locali și consumatorii în fața platformelor internaționale care vor începe să controleze datele, logistica și, într-un final, prețurile la care comercianții afiliați lor vor putea să își vândă efectiv produsele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.