Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, trage un semnal de alarmă în privința implementării Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR): unele dintre cele mai importante proiecte de infrastructură riscă să piardă finanțarea europeană, iar România a pierdut deja primele sume din fonduri nerambursabile.
Într-un interviu acordat la Digi24, ministrul a precizat că secțiunile de autostradă Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, legătura la A3 și Reghin – Târgu Neamț nu mai sunt incluse în simularea Comisiei Europene privind proiectele finanțate prin PNRR, existând un risc major de a fi tăiate.
„Secţiunea Târgu Mureş – Miercurea Nirajului şi legătura la A3, precum şi secţiunea Reghin – Târgu Neamţ în acest moment nu mai sunt prinse în simularea Comisiei. Nu stăm să ne jelim ca ciobanul din Mioriţa că a venit cineva de la Comisie şi vrea să ne omoare. Ideea e că nivelul de implementare este foarte slab, iar timpul e extrem de scurt”, a spus Pîslaru.
Prelungirea termenelor nu e garantată
Ministrul a comentat și propunerea de amânare a termenelor-limită pentru implementarea PNRR, precizând că aceasta este doar o recomandare a Parlamentului European, nu o modificare automată de regulament.
„Este un demers care, teoretic, ar putea ajuta, dar în practică suntem aproape de linia de sosire. Comisia va lua în calcul recomandarea, însă nu înseamnă că prelungirea e garantată”, a explicat Pîslaru, adăugând că România trebuie să demonstreze că are proiecte mature, în special în infrastructură.
Prima sumă pierdută din PNRR: 10,77 milioane de euro
Ministrul a confirmat și o pierdere concretă de fonduri din PNRR, în valoare de 10,77 milioane de euro, din cauza incapacității autorităților române de a semna la timp contractele pentru construirea unor capacități de producție a hidrogenului.
„Este prima oară când România pierde bani din PNRR. Nu am fost în stare să semnăm nişte contracte pentru electrolizoare. A fost un prim semnal că lucrurile nu funcţionează atât de bine. Acum, cererea de plată numărul 3 este parţial suspendată – 870 de milioane de euro – pentru că șase jaloane nu au fost îndeplinite”, a declarat Pîslaru.
Autostrada Moldovei și alte investiții, sub semnul întrebării
Îngrijorarea este generală, a subliniat ministrul, iar alte proiecte mari – precum Autostrada Moldovei, spitale și școli – sunt la rândul lor în pericol, în lipsa progreselor fizice vizibile până în vara lui 2025.
„Aveai finanțarea, aveai culoarul bătătorit, dar nu ai avut execuție și nici banii în Trezorerie. Comisia ne-a avertizat: prioritizați proiectele și începeți efectiv lucrările. Nu se mai poate merge pe ideea că promitem fără livrare”, a mai spus Pîslaru.
„Este un moment de răscruce pentru România”
Ministrul a explicat că a acceptat provocarea de a prelua portofoliul Investițiilor și Proiectelor Europene în noul guvern Ilie Bolojan din responsabilitate profesională, nu ca politician.
„Situaţia fondurilor europene nu este deloc roz. Premierul mi-a spus clar: are nevoie de un profesionist care să știe să navigheze în relația cu Bruxelles. Finanțarea europeană nu e doar despre bani – este o mână întinsă de UE către România. Iar acum suntem într-un moment de răscruce. Dacă nu livrăm, pierdem nu doar bani, ci și credibilitate”, a concluzionat Pîslaru.