Incidentul de la Spitalul Judeţean de Urgenţă Ploieşti
Un medic de la Spitalul Județean de Urgență (SJU) Ploiești a fost surprins într-un conflict verbal cu pacienții la încheierea programului. Președintele Colegiului Medicilor din România (CMR), prof. dr. Cătălina Poiană, a declarat că comportamentul medicului nu este adecvat, subliniind că fiecare cadru medical poate experimenta un anumit grad de burnout.
Conținutul înregistrării
Imaginile ce au fost difuzate în mass-media îl arată pe medicul ORL certându-se cu pacienții, explicându-le că programul său a expirat și că nu efectuează muncă voluntară, întrucât nu este compensat pentru aceasta. Această situație a atras atenția asupra viitoarelor interacțiuni dintre medici și pacienți.
Precizările Colegiului Medicilor
Prof. dr. Cătălina Poiană a menționat că, până în prezent, nu s-a înregistrat nicio plângere oficială împotriva medicului implicat. Ea a accentuat că raportul între medic și pacient trebuie să fie unul bazat pe respect, atât în timpul orelor de lucru, cât și în afara acestora.
Comportament neadecvat
„Atitudinea domnului doctor, așa cum este surprinsă în dialogul filmat, nu este adecvată. Nu ar trebui să existe răbufniri verbale, iar orice conflict, inclusiv verbal, ar trebui evitat. Totuși, este important să înțelegem că fiecare medic are o limită de suportabilitate, iar în cazul acestui doctor, se pare că a avut o zi foarte solicitantă, având deja un număr considerabil de pacienți consultați”, a declarat președintele CMR.
Provocările sistemului de sănătate
Cătălina Poiană a menționat că, dacă pacienții neprogramați prezentau urgențe, era responsabilitatea medicului să intervină. „Aceasta indică o problemă sistemică legată de organizarea ambulatoriului. De multe ori, sunt deficitari medicii, iar lipsa de resurse umane afectează calitatea serviciilor medicale”, a mai adăugat ea.
Opinie despre soluții administrative
„Trebuie să se identifice soluții pentru o organizare mai eficientă a programărilor. Atât pentru medici, cât și pentru pacienți, este esențial să existe o comunicare clară. De asemenea, pacienții trebuie să se prezinte la consultații conform programărilor stabilite”, a subliniat Poiană.
Apel către colegi
A fost lansat un apel adresat tuturor medicilor să evite discuțiile conflictuale cu pacienții, mai ales în ceea ce privește aspectele administrative. Aceștia sunt încurajați să ceară ajutorul conducerilor unităților medicale pentru a gestiona programările mai eficient, iar astfel să se prevină tensiunile între părți.
Ancheta administrativă
Directorul medical al SJU Ploiești, Andrei Ilinca, a declarat pentru AGERPRES că, urmare a incidentului, a fost inițiată o investigație administrativă, care este încă în desfășurare. Medicul implicat este așteptat să ofere un punct de vedere oficial asupra incidentului.
Contextul incidentului
Ilinca a subliniat mai mulți factori esențiali în această situație, menționând că medicul depășise deja numărul de consultații acceptate (28), având în total 37, și că incidentul s-a petrecut la sfârșitul programului. De asemenea, el a specificat că pacienții aflați în interacțiune cu medicul nu erau programați pentru consultații.